Established & Run by: Meerut Children Welfare Trust

DISHA is a school of special education for mentally challenged (also known as intellectually disabled) who are in the age group of 5-18 yrs of age. It brings a ray of life for such children where in through patience, modern teaching techniques and psychological applications each child is taken care of according to his/her needs and potential.

Understanding Children with Intellectual Disabilities

Children with intellectual disabilities often misunderstood as mentally retarded have limited cognitive abilities. It impacts their learning, understanding, communication & behavior. 

These children

  • Learn new things at a slower pace.      
  • Respond less readily to their environment and face challenges interpreting sensory informations.        
  • May find it difficult to express their needs & feelings clearly        
  • Usually struggle with logical thinking        
  • Have poor Perception of Time, Place and Person.        
  • Usually have poor memory and poor control of emotions.        
  • Have poor concentration span.
  • May not be able to compare two things properly because of poor perception of shape, size & color.

It is crucial to understand that while their mental capabilities are different, their physical and emotional needs are the same as those of other children. Their limitations make it difficult for them to fulfill their needs.

 

The good news is “ People with intellectual disabilities can learn, achieve, and lead fulfilling lives with the right tools and support. Special educational techniques and extra care can help them overcome their challenges and reach their full potential. They deserve just as much opportunity and inclusion as everyone else.

  मंदबुद्धि या मानसिक/बौद्धिक विकलांग बच्चों का मस्तिष्क या तो पूरी तरह से विकसित नहीं होता है अथवा जन्म के समय या फौरन बाद मस्तिष्क की कोशिकाओं की क्षति हो जाती है।

इन बच्चों में –

  • सीखने की क्षमता में कमी।
  • याददाश्त कमजोर।
  • सोचने, समझने एवं अभिव्यक्ति में कमी।
  • स्वयं को कंट्रोल करने में अक्षम
  • ध्यान स्थिर करने या निर्णय लेने में अक्षम।
  • समय एवं स्थान को समझने तथा अनुभव करने की शक्ति कमजोर होती है।
  • आकृति जैसे छोटा-बड़ा, पतला-मोटा, गोल-चकोर आदि की पहचान करने में कठिनाई महसूस होती है।

मानसिक दिव्यंग बच्चों की क्षमताऐं अवश्य कम होती हैं लेकिन उनकी संवेदनाएं एवं शारीरिक अवश्यकताएं सामान्य बच्चों की तरह ही होती हैं। इस कारण इन बच्चों में अनेक व्यावहारिक समस्याएं उत्पन्न हो जाती हैं। इन बच्चों में अनेक अक्षमताओं के बावजूद ईश्वर प्रदत्त अनेक क्षमताऐं भी होती हैं जिन्हे स्पेशल एजुकेशन (विशेष शिक्षा) के द्वारा विकसित करके बच्चों में सुधार संभव है। यद्यपि ये बच्चे अधिक शिक्षित या पूर्ण स्वावलंबी नहीं हो सकते तथापि इनकी जिंदगी को विशेष शिक्षा द्वारा बेहतर बनाया जा सकता है। 

Special Education

Education is a device to develop the abilities and potentials which have been bestowed upon one’s mind through systematic studies. Intellectually disabled, though, have lesser mental capabilities, yet have many abilities and potentials which can be developed with extra efforts, special educational tools and techniques.

Special education requires an individually structured programme for each child, expert handling, personalized teaching, multisensory approach of teaching and above all patients on the part of teachers as well as parents. All this is not generally available in conventional school set ups. Our current educational system unfortunately often overlooked the unique needs of children with intellectual disabilities. Their potential remains untapped and they are labelled with terms like “Low IQ, Mentally Retarded”, this is where the special education steps in.

 

Special education means specially designed instructions which meet the unusual needs of exceptional students. Special material, teaching techniques, equipments & facilities may be required. – Hallanan & Kaufmen

शिक्षा ईश्वर प्रदत्त मानसिक क्षमताओं का क्रमानुसार प्रशिक्षण एवं अध्ययन द्वारा विकास का साधन है। बौद्धिक दिव्यानगों की यद्यपि मानसिक क्षमताऐं कम होती हैं तथापि ईश्वर ने उन्हे अनेक क्षमताऐं भी दी हैं जिनको अतिरिक्त प्रयास एवं विशेष शिक्षा विकसित किया जा सकता है।

विशेष शिक्षा में

  • प्रत्येक बच्चे का पाठयक्रम उसकी क्षमता एवं रुझान के अनुसार तैयार किया जाता है।
  • प्रत्येक कक्षा में 6-8 बच्चे होते हैं जिससे शिक्षक का व्यक्तिगत ध्यान बच्चे को मिलता है।
  • शिक्षक बौद्धिक दिव्यानगों की शिक्षा के लिए विशेष प्रशिक्षण प्राप्त होते हैं
  • पाठ्यक्रम के अतिरिक्त निम्न द्वारा भी बच्चों के विकास में मदद मिलती है
  • बच्चों को दैनिक दिनचर्या के कार्यों में सक्षम बनाना
  • संगीत, क्राफ्ट, स्पेशल खेल कूद आदि का प्रशिक्षण  
  • फिजियोथेरेपी, स्पीच थेरेपी, आक्यूपैशनल थेरेपी आदि के द्वारा भी मस्तिष्क के विकास में मदद मिलती है।

वर्तमान व्यवस्था में ये सभी चीजें एक सामान्य स्कूल में उपलब्ध नहीं होती है। अतः जैसे ही माता पिता को यह एहसास होता है की उनके बच्चे का मानसिक अथवा शारीरिक विकास सामान्य बच्चे से कम है उन्हे बच्चे को शीघ्र अति शीघ्र स्पेशल स्कूल में लाकर जांच करानी चाहिए। छोटी आयु में बच्चे को विशेषज्ञ शिक्षकों की देखभाल से उनकी क्षमताओं का विकास करने की संभावना अधिक होती है।

premium bootstrap themes